Link zur Startseite
04/12/2025

ONE ON ONE

Thomas Scheibitz ON Hermann Glöckner “Ensemble aus acht farbigen Baukörpern”, 1977–80
previousBack to the overview
Activate YouTube content

Please note:
With activating cookies, they are stored on your device and a connection to the USA is established. The USA is not a safe third country within the meaning of EU data protection law. With your consent, you also consent to the processing of your data in the USA. Further information can be found in our privacy policy.

ABOUT

In this episode of ONE ON ONE, painter and sculptor Thomas Scheibitz (born 1968) discusses the “Ensemble of Eight Coloured Structures” (1977–80) by constructivist painter and sculptor Hermann Glöckner (1889–1987), for which he created a platform. He reflects on the variable arrangement of the forms, personal memories of Glöckner's work, and the connection to his own visual language.

Man hat eine dienende Rolle, aber es ist auch falsch, wenn man sich da versteckt unter dieser dienenden Rolle. Also im besten Falle habe ich einen Verstärker geliefert für etwas, das schon eigentlich vollkommen auch da ist als Werk.

Painter and sculptor Thomas Scheibitz (*1968) doubtlessly is one of the key figures of his generation. His contribution to the German pavilion at the 51st Venice Biennial attracted attention internationally. Ever since he is known as an artist to surprise his audience with his multi-facetted oeuvre.

Scheibitz is not afraid to enter a dialog with the masters of Modernism, as he proved in the remarkable 2019 exhibition Pablo Picasso x Thomas Scheibitz. Sign Scene Lexicon at Berlin’s Museum Berggruen. Here, he juxtaposed his pictorial worlds with particular works by Picasso. This lead to surprising correspondences and to new insights into both oeuvres.

Ich musste mir diese Baukörper selber aus Pappe nachbauen, speziell bei diesem Sockel, und habe dann mit diesen Volumen im Original vor den Materialien gestanden und dann doch immer wieder den Entwurf verschoben, wieder neu angesetzt. Und eigentlich egal, und das ist das Schöne daran, egal wie man die Baukörper stellt, sie müssen sozusagen auf diesem Plateau eigentlich alles aushalten und auch umgekehrt.

Created for the exhibition:

THOMAS SCHEIBITZ – A TRIBUTE TO HERMANN GLÖCKNER
Graphische Sammlung at the Pinakothek der Moderne
09/10/2025 – 11/01/2026

Video: KATALOG Film

MORE EPISODES

ONE ON ONE
Video
ONE ON ONE
Thomas Scheibitz ON Hermann Glöckner “Ensemble aus acht farbigen Baukörpern”, 1977–80
ONE ON ONE
Video
ONE ON ONE
Damjan Kokalevski ON Catherine Hyland "Lithium Mining in the Atacama Desert" (2018)
4 MUSEEN. 1 MODERNE
Video
4 MUSEEN. 1 MODERNE
Exhibition film
Ferdinand Ludwig ON Wire Models of Living Architecture
Video
Ferdinand Ludwig ON Wire Models of Living Architecture
ONE ON ONE
Kristina Pujkilović ON Weaving Time
Video
Kristina Pujkilović ON Weaving Time
ONE ON ONE
Ngozi-Omeje Ezema ON Boundless Vases
Ngozi-Omeje Ezema ON Boundless Vases
ONE ON ONE
Philipp Fürhofer ON Eccentric Design Lounge, 2024
Video
Philipp Fürhofer ON Eccentric Design Lounge, 2024
ONE ON ONE
Christoph Niemann ON "Where the Wild Lines Are", 2024
Video
Christoph Niemann ON "Where the Wild Lines Are", 2024
ONE ON ONE
Almut Heise ON "Großes Wohnzimmer", 1968
Video
Almut Heise ON "Großes Wohnzimmer", 1968
ONE ON ONE
Teilen
Vielen Dank!

Ihr Erlebnis+ Beitrag ist in unserem Posteingang eingegangen und wartet nun auf seine Prüfung. Bitte haben Sie etwas Geduld. Sobald die Prüfung erfolgreich abgeschlossen ist senden wir Ihnen Ihr Erlebnis+ an Ihre E-Mailadresse.

Um die Wartezeit zu verkürzen laden wir Sie zum Stöbern in unsere Erlebnis+ Galerie ein. Entdecken Sie weitere Beiträge aus unserer Community.

To the homepage